نقاشی های بیابانی؛ قطعات خاصی از کتاب مقدس

نقاشی های بیابانی؛ قطعات خاصی از کتاب مقدس
این نقاشی های «بیابانی»، علاوه بر این که مبتنی بر تاملات مسیح شناسانه درباره قطعات خاصی از کتاب مقدس اند، مانند تمام آثار «اسپنسر»، شرح حال گونه ای از احوال خود او نیز هستند.
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
کد خبر :  ۳۸۰۸۸

مسیح در بیابان:«به سوسن های چمن»/ 1939/ رنگ و روغن روی بوم

 

استنلی اسپنسر

 

"استانلی اسپنسر" (Sir Stanley Spencer)، نقاش انگلیسی بود  و در سال‌های بین ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۲ در مدرسهٔ اسلید به تحصیل پرداخت. در ۱۹۱۲ در دومین نمایشگاه پست‌امپرسیونیستی گالری‌های گرافتن در لندن شرکت جست. در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸ در ارتش خدمت کرد. در این دوره بیشتر خارج از لندن، در جنوب انگلستان به سر می‌برد. نخستین نمایشگاه انفرادی خودر را در گالری گوویل در لندن برگزار کرد. در سال ۱۹۳۵ به عضویت آکادمی سلطنتی درآمد و نمایشگاه انفرادی از آثارش  را در پاویون انگلستان در بی‌ینال ونیز برگزار کرد. در ۱۹۴۰-۱۹۴۱ صحنه‌نگار رسمی جنگ شد.

در سال مرگش به دریافت عنوان سِر (Sir) از ملکهٔ انگلستان نائل شد. اسپنسر به سبب قدرت تخیل و انتخاب موضوع‌های بکر، یکی از شخصیت‌های بدیع در هنر قرن بیستم انگستان به‌شمار می‌آید.

طراحی های  مربوط به آثار مورد بحث در این جا گرچه تاریخ ندارند، حدود سال 1939 تکمیل شده اند و نقاشی این مجموعه بین سال های 1939 و 1954 به پایان رسیده است.

 

مسیح در بیابان: عقاب ها/ 1943/ رنگ و روغن بوم

 

تاریخ های اتمام این سه اثر، در ظاهر تفسیری را می طلبند که پیوند نزدیک با تغییر اجتماعی دارد اما این نقاشی ها به هم تعلق دارند و بخشی از برنامه کلی "استانلی اسپنسر" هستند که برای کلیسایی در دهکده محبوبش  Cookham on Thames  ریخته بود. در اصل قرار بود این مجموعه مرکب از چهل نقاشی باشد (او هشت نقاشی را به پایان رساند)، یکی برای هر روز ایام روزه، یکی برای هر روزی که مسیح در بیابان به سر برد. در باقی قسمت های «محوطه کلیسا» آثار دیگر او نصب می شد.

 

مسیح در بیابان: مرغ/ 1954/ رنگ و روغن روی بوم

 

این نقاشی های «بیابانی»، علاوه بر این که مبتنی بر تاملات مسیح شناسانه درباره قطعات خاصی از کتاب مقدس اند، مانند تمام آثار «اسپنسر»، شرح حال گونه ای از احوال خود او نیز هستند. در تابلوی سوسن های چمن...، مسیح او به صورتی معصوم و سرشار از حیرت در میان گل ها تصویر شده است، همچنان که در برابر ویرانگری فاجعه آمیز عقاب ها بی تفاوت و در خود فرو رفته است، و در تابلوی مرغ، خسته و متفکر: «همه شان را دوست داشتم، چون همه اش خدا بود و من، در تمام مدت».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

ارسال نظر