به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری انقلاب اسلامی همدان، حسین فدایی حسین، نمایشنامه نویس، مترجم و کارگردان نمایش درباره جایگاه نمایشنامه گفت: نمایشنامه به عنوان یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی در جهان ادبیات دراماتیک همواره حائز اهمیت بوده است، تا آنجا که برخی از تحلیلگران هنرهای نمایشی، سهم متن (نمایشنامه) را مساوی با بازیگر قلمداد کرده اند. نمایشنامه در اصل نقشه راه برای یک گروه نمایشی محسوب میشود؛ مسیری که اگر به درستی توسط نمایشنامه نویس تدوین شده باشد، می تواند انرژی و توان گروه را به خوبی منسجم کرده و آنان را به سوی هدف نهایی پیش ببرد و درصورتی که مسیری غلط را طرح کرده باشد، گروه را به خطا میبرد. از سوی دیگر، نیاز به اجرای نمایش های متعدد و متنوع و ایجاد فرصت های اجرایی و پاسخگویی به شور و شوق گروه های نمایشی، و همچنین در دسترس نبودن متون مناسب، نیاز آنان را به متن نمایشی مطلوب افزایش داده است؛ تا آنجا که در اکثر مواقع ضعف متن از مهمترین مشکلات نمایش ها قلمداد می شود.
وی با اشاره به ضرورت وجود ایده ناب برای هر نمایشنامه گفت: ناب بودن ایده، از نگاه متفاوت به پیرامون و تبدیل سوژه های معمولی و شاید تکراری به ایده های جدید و جذاب حاصل می شود. این کار به دقت و توجه به اطراف و البته به کارگیری ذوق و خلاقیت نیاز دارد. در درجه بعدی هم تکنیک و مهارت استفاده از عناصر مختلف شکل دهنده نمایشنامه است که آن ایده ناب را به اثری قابل تماشا و تأمل تبدیل می کند. چه بسا ایده های نابی که به خاطر استفاده غلط از عناصر نمایشنامه نویسی و یا پرداخت نادرست به بیراهه رفته اند.
این مدرس نمایشنامه نویسی در خصوص شیوه برگزاری کارگاه های آموزشی خود تصریح کرد: کار ما در کارگاههای نمایشنامه نویسی راهنمایی هنرجویان برای موفقیت در هر دو مراحلی است که در بالا به آن ها اشاره شد؛ یعنی یافتن ایده های ناب و پرداخت آن ها با استفاده از عناصر نمایشنامه نویسی. بنابراین ابتدا مباحثی را درخصوص ایده یابی و گسترش ایده خواهیم گفت و سپس ضمن آشنا کردن هنرجویان با عناصر نمایشنامه، روش صحیح به کارگیری آنها را در پرداخت و ارائه ایده مطرح خواهیم کرد. شکل کار ما هم از آنجایی که قرار است به صورت کارگاهی باشد، تئوری همراه با تمرین و عمل است و از همان مراحل ابتدایی تمام مباحث همراه با تمرین و کار عملی ارائه خواهد شد و شرط مطرح کردن هر مبحث جدید انجام درست تمرینات مباحث قبل است. برخی از تمرین ها هم به صورت فردی و برخی گروهی خواهد بود؛ اما تمام تمرین ها در جمع و گروه مطرح شده و همه در خوانش و بحث پیرامون تمرین های ارائه شده سهیم هستند.
فدایی حسین در توضیح اینکه چگونه موضوعات نمایشنامه را باید انتخاب کرد، افزود: معتقدم نویسنده باید به سراغ موضوعاتی برود که خودش ضرورت آن را احساس میکند نه این که بدنبال سفارش گرفتن کار باشد؛ اما به هرحال موضوعاتی مثل انقلاب اسلامی و جنگ یا دفاع مقدس موضوعاتی است که به تاریخ کشور ما مربوط می شود و نباید مورد غفلت نویسندگان قرار بگیرد. چون با گذشت زمان نسل های آینده ممکن است رفته رفته این تاریخ را فراموش کنند. یکی از وظایف ما به عنوان نویسنده، این است که چنین تاریخی را در آثار خود ماندگار کنیم. درخصوص بچه های مسجد البته موضوع کمی فرق می کند. ما در فضای گسترده مساجد با توجه به رویکرد فوق العاده ای که این روزها در متولیان مساجد و بچه های فعال تئاتر در این حوزه می بینیم ضرورت تولید متن نمایشی برای اجرا در فضای مسجد را بیش از همیشه احساس میکنیم. در حال حاضر گروه های تئاتری زیادی از خود بچه های مسجد فعال شده اند که تمامی آنها به متن نمایشی و نمایشنامه هایی نیاز دارند که مناسب چنین فضایی باشد. چون اجرای نمایشنامه هایی که برای اجرای صحنه ای یا فضاهای رسمی تئاتر نوشته شده است معمولاً به درد اجرا در مسجد نمی خورد و یا گروه های مسجدی را برای اجرا دچار مشکل می کند. آن ها به نمایشنامه های مخصوص خودشان و متناسب با فضای مسجد نیاز دارند.
این نمایشنامه نویس و کارگردان نمایش در پایان اظهار امیدواری کرد که دوره آموزش نمایشنامه نویسی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان همدان بتواند ضمن تربیت نسلی تازه و جوان از نویسندگان به تأمین متن نمایشی برای اجرای گروه ها در تمامی زمینه ها و با موضوعات مختلف و در تمامی فضاهای مناسب کمک کند.
شایان ذکر است که فراخوان دوره آموزش نمایشنامه نویسی زیر نظر استاد حسین فدایی حسین در 12 جلسه حضوری به همراه پشتیبانی سه ماهه مجازی منتشر شده است. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به حوزه هنری انقلاب اسلامی استان همدان واقع در خیابان مهدیه، خیابان حق گویان، بن بست حق گویان مراجعه کرده یا با شماره های ۳۸۲۶۹۲۱۹، ۳۸۲۶۹۲۲۰، ۳۸۲۶۹۲۲۱ تماس بگیرند.