رئیس حوزه هنری استان همدان: ۱۴۲ اثر از دانش ‌نامه استان همدان در مراحل مختلف تولید

رئیس حوزه هنری استان همدان: ۱۴۲ اثر از دانش ‌نامه استان همدان در مراحل مختلف تولید
رئیس حوزه هنری استان همدان از تولید ۱۴۲ اثر از دانش‌ نامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان خبر داد و گفت: این آثار شامل کتاب، فیلم مستند و آلبوم موسیقی است که از سوی نویسندگان، محققان و هنرمندان این دیار در حال آماده سازی است و به مرور منتشر خواهند شد.
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر :  ۱۵۲۳۸۸

«سید محمدباقر حسینی» اظهار داشت: مجموعه دانش‌نامه همدان شامل بیش از ۳۰۰ جلد کتاب و تعداد زیادی محصولات است که در ۲ بخش اصلی و پیوست دسته بندی شده است. 

وی اضافه کرد: مشاهیر، شهرها، روستاها، فضاها و اماکن، خوراک و پوشاک، آداب و رسوم، هنرهای صناعی، اصطلاحات عامیانه در بخش اصلی و محصولات فیلم، آلبوم موسیقی، عکس و مجموعه آثار هنرمندان در قالب کتاب های ضمیمه، نرم افزارهای چندرسانه ای، آثار و نسخ خطی و ترجمه و تلخیص در بخش پیوست گنجانده شده است. 

رئیس حوزه هنری استان همدان گفت: تاکنون ۱۴۲ اثر شامل ۱۲۸ کتاب و ۱۴ اثر هنری در مراحل مختلف تولید است که تا پایان سال۹۹ تعداد ۳۵ اثر شامل ۲۷ کتاب، پنج آلبوم موسیقی و سه فیلم مستند از این مجموعه ارزشمند منتشر شده است. 

حسینی خاطرنشان کرد: «قلندر نقاش»، «قهوه خانه ها در همدان»، «در روشنای دانش»، «خانه اربابی بهاالملک»، «شیرسنگی همدان»، «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» نمونه ای از آثار مکتوب و «گوزل داغلار»، «هونیا»، «سِیلی نَکِردی» و «هِمِدان» نمونه هایی از آلبوم های موسیقی و «روزهای خاکستری»، «لانه خرگوش» و «سیدجواد» از فیلم های مستند منتشر شده هستند. 

به گفته رئیس حوزه هنری استان همدان در سال جاری انتشار ۶۰ اثر تولید شده را در برنامه داریم که در صورت تخصیص اعتبار این امر محقق خواهد شد. 

وی یادآوری کرد: دانش ‌نامه مجموعه ‌ای کامل برای شناخت و معرفی پیشینه فرهنگی و تاریخی استان همدان است که سه دوره زمانی قبل از اسلام، دوران اسلامی و دوران معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در بر می‌گیرد.

کار گردآوری دانشنامه از سال ۹۲ به همت حوزه هنری همدان آغاز شده و در حدود پنجاه نفر از نویسندگان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه که بیشترشان بومی این منطقه هستند، به فراخور استعداد و تخصص در تهیه و تدوین این کار پژوهشی سهیم شده اند.

با تشکر از خبرگزاری محترم ایرنا در همدان و سرکار خانم زراعی

ارسال نظر